úvod
homepage

Komentáře

článku: Další pokračování poklesu ploch českého chmele

Přidávat komentáře mohou pouze přihlášení uživatelé
 Zobrazit komentáře: podle času

Díky za diskusi, (Zdeněk Rosa, 31.05.2005 17:32) celé vlákno | reagovat
Zdravím,

Některé reakce by určitě byly na větší diskusi, já však mám ještě několik poznámek a konstatuji, že situace v českém chmelařství je opravdu vážná.

Jsou některé faktory, které pěstitel chmele dokáže jen velmi těžko ovlivnit. Jedním z těchto dominantních faktorů byl například posilující kurz české měny jak vůči jak EUR tak USD. Když se tento faktor spojí s nadprodukcí v některých z velkých pěstitelských zemí ve světě není to situace určitě lehká a na ekonomiku pěstování chmele to mělo velmi vážný vliv.

V případě dotací pak jde o tradiční, ale stále platný argument, že v dalších zemích (většinou tedy zemích EU-15) je výše podpory pro tento obor stále o dost vyšší a především byla mnohem vyšší v předcházejících letech.

Nemusím na tomto fóru asi opakovat, že chmelařství je u nás velmi tradiční obor. Aby zde však zůstal i do budoucnosti je nutná několikaletá intenzivní podpora obnovy, aby došlo k nápravě věkové struktury. Pěstitelé bohužel pro tento krok v současné době dostatečné vlastní finanční zdroje nemají. Za několik let (kdy trh bude vyrovananý a pěstování chmele by mohlo být opět rentabilní) tu může být plocha poloviční a to už je nejlepší cesta k žádné ploše (jasné příklady tohoto vývoje jsou například v Belgii či Anglii). Otázka rentability je také spojená s výkonem porostů, a staré porosty mají výnosy nižší. Nacházíme se tedy na hraně, v případě, že se najde podpora na obnovu chmelnic zlepší se rentabilita a zastaví se pokles ploch. V opačném případě si zde také za pár desetiletí a možná dříve podobně jako v Belgii můžeme ukazovat pouze velmi pěkná chmelařská muzea.




Rozumím, (Roman Holoubek, 31.05.2005 11:50) celé vlákno | reagovat
Já jsem obchodník a velmi dobře jim rozumím. Získat maximum z dotací.
Buď je po českém chmelu poptávka (za ceny jaké si zaslouží (výrobní náklady+zisk), nebo jak naznačuje článek - očekává její zvýšení. Pak tedy chmelaři nejsou dobří obchodníci.
Nebo je sice poptávka, ale jen za předpokladu nerentabilních cen, což pro správného podnikatele znamená buď narovnat prodejní ceny, snížit náklady, nebo opustit nerentabilní podnikání.
Ale aby náš stát neustále dotoval čísi podnikání a neměl finance nazákladní potřeby státu (zdravotnictví, školství, sociální program, ...) to si myslím nemůže dovolit. A pokud ano, pak je to na úkor nás všech.

Malá odbočka - narovnat prodejní ceny - marketingově vyvolat zvýšení zájmu po českém chmelu. Zde není prostor na další popis všech nástrojů marketingu a obchodu.

Ještě jedna odbočka, co takhle my spotřebitelé - máme možnost ovlivnit spotřebu českého chmele a tím zvýšení zájmu o něj? Máme - podporujme pivovary používající alespoň z 50% český chmel. Dejme nahlas najevo svůj názor, aby i ostatní pivovary začaly používat, nebo zvyšovat podíl českých odrůd chmele.
., (hab, 31.05.2005 11:01) celé vlákno | reagovat
Mam ekonomicke vzdelani a taky to nechapu.
Já to nějak nechápu..., (Jiří Kaňa, 31.05.2005 08:06) celé vlákno | reagovat
Nemám ekonomické vzdělání, takže závěru článku moc nerozumím:
1) "Český chmel je ve světě stále velmi žádaným a uznávaným produktem..." přitom "...se však pěstování chmele v ČR pohybuje řadu let na hranici rentability nebo pod touto hranicí ..."
- Pokud je tak žádaný, proč se prodává pod cenou?

2) "80 % produkce směřuje do zahraničí" "Je ... nutné najít další zdroje podpory obnovy českých chmelnic."
- Chápu to správně, že my si připlatíme na chmelnice, aby v zahraničí mohli mít levnější český chmel?

3) "V několika málo letech zde tedy může nastat situace, kdy nebudeme schopni naplnit poptávku po kvalitním českém chmelu. "
- Takže chmelařům "hrozí" situace, že poptávka po chmelu začne převyšovat nabídku, a přesto jde u nás (alespoň podle vyznění článku) chmelařství "do kytek"?

Vyhledávání
 

Kalendář pivních akcí

 
Po
Út
St
Čt
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Sociální sítě