Většina pivovarů ustupuje od výroby tzv. levných piv. Ztratí se zcela z našeho trhu ?
Vznik levných piv pochopitelně souvisel s příchodem obchodních řetězců na český trh a s výstavbou obřích marketů. Pivovary vycítily možnost uplatnění levných piv na trhu a začaly vyrábět. Nejsem odborník a nebudu spekulovat o technologii výroby tohoto zboží, nechám to na sládcích. Ekonomické heslo zní: Není důležité vyrobit,ale prodat. A tak se během velmi krátké doby vyrojilo množství nových značek. Obsah alkoholu se pohyboval od 3,4 až 3,8 %.Na etiketách se objevily termíny: světlé výčepní nebo lehké pivo. Cena klesla pod 4 Kč. Téměř všichni výrobci zařadily tento segment do sortimentu. Levná piva odcházela z plnicích linek jak velkovýrobců, tak regionálních pivovárků. Tak se objevila piva jako Primus, Zlatý trumf, Sládkův Měšťan, Staročech, Blanický rytíř, Lahváč, Šenkýř, Žejdlík, Trumfové eso, Gal, Kristian, Kovář, Konzumák, Jednoťák, Jaso, Klasik a dlouhá řada dalších. Mnoho měsíců se levná piva hřála na výsluní zájmu. Po určité době velké pivovarské firmy vlastněné zahraničním kapitálem rozhodly zvyšovat cenu i těchto piv. Sbírala se prohlášení o profilování značky a odstupu od segmentu levných piv. Někteří výrobci zcela přestaly taková piva vařit a nechtěly být s nimi vůbec spojováni. Tak začala éra levného piva ztrácet na jiskře. A snad si i pravověrní pivaři začali uvědomovat, že s levnými pivy přicházejí o ten ryzí požitek z pití chmelového moku.
A jak to je dnes ? Obchodní sítě si stále drží v nabídce zboží alespoň jedno levné pivo. Zůstal Lahváč, Blanický rytíř, Staročech. Mnoho dalších značek však zcela zaniklo. Pivovary je již nevyrábějí. Menší narušení vývoje přinesla v nedávné době síť maloobchodů Lidl. Pro něj začaly vařit pivovary v Náchodě, Hanušovicích a Ústí nad Labem piva s německými názvy. Ceny adekvátní nízkým cenám řetězce.Lidl dokonce na několik dnů snížil cenu jednoho ze svých levných piv na 2,80 Kč. Což si přiznejme, byl rekord. Kam dál s levnými pivy ? Dle mého názoru mají místo na našem trhu. Zákazníci je kupují. Neopomenutelná je rovněž absence pravých „osmiček“ v našich obchodech. Piv jež uhasí žízeň a nezpůsobí přitom potíže s alkoholem. Přiznám se, že během letošního léta mi přišlo sem tam nějaké to levné pivo vcelku vhod. A co vám ?
Pro hodnocení se nejprve přihlašte.
Celkem 1 komentář, poslední komentář: 01.09.2003 14:34 | Komentovat |
souhlas Jiří Kaňa | 01.09.2003 14:34 |
---|---|
Akorát bych to rád upřesnil s tím LIDLem - v pivovaru mi bylo řečeno, že Grafenwalder je... |