Bájná hranice 20ti miliónů hektolitrů piva za rok sice pokořena nebyla, ale i tak se dá považovat rok 2007 za rekordní - rostl výstav pivovarů i export.
České pivovary
vyprodukovaly v roce 2007 19 897 330 hl piva, což je
nejvyšší výstav v dosavadní historii. Ve srovnání s rokem 2006 bylo vyrobeno o 109 925 hl piva více, tedy o téměř 0,6 %. Nejvíce piva, 8 915 tisíc hl, vyprodukovaly pivovary Plzeňského Prazdroje, a. s., s pivovary v Plzni, Velkých Popovicích a Nošovicích, jejichž výstav tvoří 44,8 % celkové produkce pivovarů v České republice. Následují Pivovary Staropramen, a. s., s pivovary v Praze na Smíchově a v Ostravě s produkcí 3 207 440 hl, které tvoří 16,1 % českého výstavu piva, a třetí byl Budějovický Budvar, n. p., kde se uvařilo 1 253 048 hl piva, a podíl na produkci českého pivovarství činí 6,3 %. Následují pivovary Starobrno, a. s., s pivovary v Brně a Znojmě, PMS Přerov s pivovary v Hanušovicích, Litovli a Přerově, DRINKS UNION, a. s., a Královský pivovar Krušovice, a. s.
Podobně i
vývoz českého piva byl
rekordní – celých 3 591 803 hl, což bylo ve srovnání s rokem 2006 o 56 103 hl více, tedy nárůst téměř o 1,6 %. Nejvíce českého piva exportovaly pivovary Plzeňského Prazdroje, dále Pivovary Staropramenu a Budějovický Budvar. Až na malé výjimky všechny naše pivovary exportují pivo. Tradičně největší objemy putují do Německa, na Slovensko a do Velké Británie, ale výrazně vzrostl i export do Ruska nebo např. do Finska. Česká republika, která v roce 2004 předstihla USA, je v současnosti devátým největším exportérem piva na světě a podle prognóz odborných pivovarských kruhů by měla v roce 2012 být na sedmém místě.
„Období dvojciferných meziročních nárůstů produkce piva je již minulostí, ale solidní růst exportu pokračuje. Co je velmi cenné, je fakt, že tuto tendenci lze zaznamenat i u zemí pivu dříve zaslíbených, kde spotřeba piva stagnuje nebo dokonce klesá, jako je např. Německo či Velká Británie. To je nejlepší vizitka kvality českého piva,“ řekl
Ing. Jan Veselý, výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven.
„Významným jevem je pokračující ,spanilá jízda‘ spotřeby nealkoholického piva u nás, kterou motivují nejen přísnější zákony v oblasti silničního provozu, ale i nezpochybnitelná kvalita tohoto druhu piva a její stálé zlepšování,“ dodal Jan Veselý.
Z jednotlivých druhů piva je velmi
významný nárůst produkce nealkoholického piva, kterého se vyrobilo 497 334 hl a kterého se v 21 českých pivovarech vaří 23 značek. Meziroční nárůst činí 169 000 hl neboli více než 51 %. Za posledních 8 let se nealkoholického piva uvařilo více než čtyřikrát.
Český trh piva zaznamenává
stagnaci konzumace výčepních piv, i když jejich produkce představuje 57 % celkového výstavu. Naopak roste popularita ležáků, tedy „jedenáctek“ a „dvanáctek“, jejichž podíl stoupl za posledních 7 let z 34 na 38 %. Segment ostatních piv, kam řadíme vedle speciálních piv i piva nealkoholická a některá další již přesáhl 0,5 %. Rozhodující část produkce a spotřeby piva je světlé pivo, přes 96,5 %, tmavá a polotmavá piva tvoří 3,4 % a zbytek jsou piva řezaná.
Stále
menší je rozdíl v produkci lahvového piva a piva sudového. Zatímco ještě v roce 2000 převažovaly sudy jako nejčastější obal piva, v loňském roce již dominovalo pivo stáčené do lahví s podílem 48,9 % a v sudech bylo distribuováno 44,3 % piva. Trvale roste obliba piva v plechovkách, zatímco postavení ostatních druhů používaných obalů, jako jsou cisterny, PET lahve nebo minisoudky, mírně klesá.