úvod
homepage

Vratné lahve, nevratná škoda aneb Kam s nimi? vytisknout článek

Přidáno: 26. březen 2006  •  Autor: tisková zpráva
průměrné hodnocení Hodnocení: 2,5 hodnotících Hodnotících: 4 počet zobrazení Zobrazeno: 14529x

Společné tiskové prohlášení skupiny českých pivovarů a Svazu malých nezávislých pivovarů.

Skupina středně velkých českých pivovarů a Svaz malých nezávislých pivovarů sleduje se znepokojením protiprávní snahu společnosti Plzeňský Prazdroj a.s. nedodat počínaje Velikonocemi na trh dostatek pivních přepravek k vrácení tzv. NRW lahví, které byly v České republice dosud zavedeny jako standard vratných obalů. Podle § 9 zákona o obalech je přitom společnost Plzeňský Prazdroj a.s. povinna vykupovat vratné láhve typu NRW nejméně jeden rok od uvedení svých atypických privátních lahví na trh (tedy nejméně do 1.3.2007), a to nejméně v rozsahu odpovídajícímu tržnímu podílu lahvových piv uvedených na trh. Současný neoprávněný tlak společnosti Plzeňský Prazdroj a.s. na malé distributory spolu s letákovou kampaní považuje Svaz a skupina českých pivovarů za projev zneužívání dominantního postavení na trhu s tím, že se společnost Plzeňský Prazdroj a.s. snaží přenést na ostatní pivovary a obchodníky náklad na likvidaci jí uvedených vratných lahví NRW do oběhu.

Pokud by se malí distributoři piva, neboť až dosud se zdá, že velké obchodní řetězce si právní pochybnost praxe společnosti Plzeňský Prazdroj a.s. uvědomují, pokusili uposlechnout těchto nezákonných výzev společnosti Plzeňský Prazdroj a.s. a sami by se pokoušeli vnutit tzv. vratné NRW láhve malým a nezávislým pivovarům, budou využity všechny prostředky právní ochrany počínaje Českou obchodní inspekcí, Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže až uplatnění škod a neoprávněných obohacení u příslušných soudů.

Svaz a skupina českých pivovarů upozorňuje, že všichni distributoři jsou přitom povinni veškeré vratné lahve skládat do jakýchkoliv přepravek (tedy i těch, o kterých Plzeňský prazdroj a.s. tvrdí, že mají být plněny pouze novými atypickými lahvemi). Sám Plzeňský prazdroj a.s. uvádí, že pivo Gambrinus představuje podíl 22% trhu s lahvovým pivem. Nedodá-li ovšem přepravky pro uskladnění takto vrácených lahví vyhne se své povinnosti vykoupit NRW vratné láhve, do kterých plnil pivo Gambrinus (a 22% lahví NRW na trhu budou muset vykoupit a zlikvidovat ostatní pivovary a obchodníci).



Pozn. red.: Rozruch způsobila zejména tato část informační brožury (na obrázku je výřez z části nazvané "Manuál třídění lahví Plzeňského prazdroje, a. s." ).

Za vysloveně nemravné lze považovat to, že Plzeňský Prazdroj a.s. získal peníze za zálohované lahve (3,- Kč za láhev), avšak tyto peníze odmítá vydat za výkup jím uvedených lahví na trh. Podíl společnosti Plzeňský Prazdroj a.s. na systému vratných lahví je přitom dominantní a podle údajů společnosti Plzeňský Prazdroj a.s. činí jen u piva Gambrinus minimálně 22%. Tato situace nastává jak v důsledku uvedení atypických privátních lahví na trh a nezabezpečení výkupu NRW lahví, tak i v důsledku dodávání vratných lahví NRW v kartónových obalech na trh bez zajištění jejich zpětného výkupu.

Malé a nezávislé pivovary přitom upozorňují na skutečnost, že již od Vánoc je jim vráceno výrazně více lahví než odpovídá počtu lahví jimi uvedených na trh lahvového piva, v některých případech lze dokonce hovořit o zahlcení vratnými lahvemi typu NRW. To sebou samozřejmě přináší již nyní finační ztráty a narůstání škod a navíc začínají chybět i technické prostředky (přepravky) k dalšímu výkupu, neboť vysoké procento přepravek je již nyní zcela naplněno.

Proti tomuto pokusu společnosti Plzeňský Prazdroj a.s. přenést náklady na výkup a likvidaci vratných pivních lahví typu NRW na malé distributory a malé a nezávislé pivovary se jednotlivé pivovary hodlají bránit vedle podání k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže i soudní skupinovou žalobou proti nekalé soutěži, kterou praxe Plzeňského prazdroje a.s. bezesporu je. Stejným způsobem se malé a nezávislé pivovary hodlají bránit i proti podobným praktikám Pivovaru Staropramen a.s. a jiných.

Svaz a skupina českých pivovarů zároveň upozorňuje na fakt, že pokud by současný český systém vratných lahví umožňoval vyhýbání se povinnosti vykoupit standardně používané vratné NRW lahve, byl by v rozporu s tzv. obalovou směrnicí Evropské unie č. 94/62/ES, o obalech, neboť takový český systém nezajišťuje naplnění zásady „znečišťovatel platí“, která u vratných obalů znamená, že ten kdo vratný obal (zálohovanou láhev) na trh uvedl, jej z trhu vykoupí a zničí, případně znovu použije.

Pozn. red. 1 "Skupinou českých pivovarů" se rozumí některé menší a střední pivpivovary stále používající NRW lahve (např. skupina PMS, DU, Krušovice, pivovar Náchod).

Pozn. red. 2 Plzeňský Prazdroj považuje obvinění za absurdní. Odkaz na vyjádření Plzeňského Prazdroje.

vytisknout článek Vytisknout článek

Hodnocení článku

Pro hodnocení se nejprve přihlašte.

Celkem 17 komentářů, poslední komentář: 15.06.2012 17:06 Komentovat
Re: Re: Re: ekologické cítění versus realita Kuba15.06.2012 17:06
Děkuji za Vaše reakce. Říkáte 5,-Kč za novou pivní láhev typu NRW? To je ta láhev tedy...
Re: Re: ekologické cítění versus realita hroch29.05.2012 08:21
Všimněte si, že koncern Staropramenu zavádí zcela nové lahve pro Staropramen, ale svoje...
Re: ekologické cítění versus realita MilanD29.05.2012 02:26
Reaguji na reakci Kuby, pokoušel jsem se zjistit, za kolik se dá pořídit nová láhev NRW,...
ekologické cítění versus realita Kuba26.05.2012 09:17
Ahoj, líbí se mi, jak většina malých pivovarů hudruje nad tím, jak velké piovary...
pro martina 2. paja30.03.2006 08:24
Píšeš, že kdyby neprodávaly pivovary pivo za 2,90 Kč, byly by na tom lépe, Jenže by je k...
Pro Martina Ondra29.03.2006 17:14
Napsal jsi: "Malé pivovary se nemohou divit, že mají problémy, když se daly na vaření piva...
RE: Účelové nesmysly Míra29.03.2006 09:23
Nevím, za který řetězec hovoříš ani jakou tam zastáváš pozici a jaký máš tímpádem...
Účelové nesmysly Martin Poncek28.03.2006 21:39
Pracuji v jednom řetězci v ČR, ale nechci uvádět jeho jméno. Piju různé značky,...
Vyhledávání
 

Kalendář pivních akcí

 
Po
Út
St
Čt
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Sociální sítě