Plným PROUDem vpřed?
Nebo vzad? Záleží na úhlu pohledu.
Plzeňský Prazdroj už překvapil první změnou v nabídce svých piv. Z Ratara extra hořké desítky, tedy výčepního piva s cca 50 IBU (jednotkami hořkosti) podle vlastních slov udělal ležák s nižší hořkostí a karamelovým sladem. První verze mi na produkt domácí pivovarského giganta chutnala, druhou ještě musím zkusit, abych mohl změnu posoudit.
Druhá záležitost vypadala zprvu nepochopitelně. Aby se záhy ukázalo, že vysvětlení je v podstatě velmi jednoduché.
Pivovar Proud, dceřinná firma největší pivovarnické skupiny Plzeňský Prazdroj, v podstatě virtuální záležitost díky společnému bankovnímu účtu s „matkou“, za to s pivovarem, který mu nezávidí snad jen Zichovec, přišel na trh s pivem, který jako by z oka vypadl mexické Coroně.
Čirá láhev, IBU 18, podle etikety ochucený ležák. Na sociálních sítích se hned rozjely diskuze, co to Proud zase vyvádí. Má totiž už tak dost nejen příznivců, ale i dost hlasitých odpůrců. A ti mu to dali „řádně sežrat“.
Oba tábory se dočkaly brzkého vysvětlení, s kterým přispěchala „matka“. Prazdroj si bere značku Proud pod svá křídla a bude věnována pivům pro mladé, rozuměj mokům podobným tomu, co představuje první novinka. Pivovar Proud se přejmenovává na Pivo z Elektrárny, dál bude vařit piva po své linii a občas něco připraví i své „matce“, tedy Proudu.
Krok vpřed či vzad? Pro „matku“ vpřed, nejspíš. Je nasnadě že mladé značka Gambrinus netáhne, že musí zoomerům nabídnout něco víc sexy. A tak se na pivní dobrou nabízel Proud. U korporátů není neobvyklé, že zavřou nejen oddělení, klidně i celý pivovar. Tady si vzali „jen“ značku, která jim v podstatě patřila.
Pro pivovar teď už bývalý Proud, nově Pivo z Elektrárny, to znamená jediné. Snažit se dál vařit zajímavá piva. Když si projdete jejich FB, dá se uznat, že podtitul Experimentální pivovar si zasloužili. Sice mnohým pivním geekům byly jejich chuťově čistá piva proti srsti, ale měli, nebo ještě mají, svojí cestu.
Lidsky mi je Michala Škody (ředitel pivovaru) a Lenky Strakové (hlavní sládková) líto. Své práci rozumějí a myslím, že to jsou lidé na svém místě. To že měli mít na rebranding dva týdny je věc jiná a aby se ušetřilo, zůstala modrá barva a název vycházející z místa pivovaru, tedy bývalé elektrárny v srdci Prazdroje. Holt práce pro korporát někdy není jednoduchá.
To že někdo z marketingového oddělení „matky“ udělal asi chybku, když se do světa vypustilo pivo, které mělo svůj příběh, čímž zmátlo část pivních konzumentů, je věc jiná. Ale sektor těch, kteří se nad tím pozastavili je tak malý, že to „matka“ řešit nejspíš nebude.
Takže plným PROUDem vpřed? Uvidí se, jak se Proudu a bývalému Proudu bude dařit. Asi už blízká budoucnost ukáže…
Autor: Jan Kočka