úvod
homepage

Pivní revoluce na Apeninském poloostrově vytisknout článek

Přidáno: 28. červenec 2003  •  Autor: Lorenzo Dabove
průměrné hodnocení Hodnocení: 2,41 hodnotících Hodnotících: 32 počet zobrazení Zobrazeno: 3278x

O tom, že Itálie neznamená jen víno, sopky, fotbal a pizza, se vás dnes pokusí přesvědčit Lorenzo Dabove, místní guru pivní žurnalistiky a předseda svazu Unionbirrai.



Italská pivní scéna je sice stále v rukou velkých nadnárodních společností (Heineken Italia, Carlsberg Italia, Beck´s Italia a Peroni, který byl nedávno zakoupen koncernem SAB Miller), které ovládají 75% trhu, nicméně v posledních letech se objevila spousta malých pivovarů. Celkový počet čítá na sto mikro a restauračních pivovarů, jejichž celková výtoč je kolem 50.000 hehtolitrů "živého" nepasterovaného a nefiltrovaného piva.

Když už nic jiného, nyní má italský konzument možnost ochutnat fortelné pivo plné chutí a vůní ve srovnání s "pivními konzervami", které jsou k sehnání v supermarketech.

Ačkoliv je tento trend zatím ve svých průkopnických (pionýrských) začátcích (první restaurační pivovar byl založen v roce 1996), naši šikovní sládci kopírují pivní revoluci devadesátých let ve Spojených Státech. Nejdříve se inspirovali německými, britskými či belgickými pivními styly, aby se nyní nechali unést svojí fantazií a nápady při vaření pivních originálů. Stačí uvést pár příkladů: Pivovar Le Baladin vaří pivo Nora, nefiltrovaný ale (pivo svrchně kvašené) pomerančové barvy kterému byla vzorem egyptská kultura a téměř žádný chmel. Birrificio Italiano zase nabízí pivo Cassissina, pivní šampus ochucený malinovým džusem, Birrificio Torrechiara představil pivo Panil Barriquée, hnědý ale zrající v dřevěných sudech a v neposlední řadě Birrificio Lambrate uvedl na trh pivo Ghisa, kouřový tmavý ale, který slavil úspěch na největším alglickém pivním festivalu v Londýně, v letech 2001 a 2002.

Naše piva mají nyní dobré jméno a jsou vyhledávaná nejen v Itálii, ale i v zahraničí. Jako příklad lze uvést jak již zmíněné GBBF ve Velké Británii, tak i USA (pivo z Le Baladin je nejdražší pivo nabízené v nejlepší italské restauraci na Manhattanu) a Švédsko (najdete je v nejlepších pubech ve Stockholmu). Naše piva jsou dobře známá i proslulým pivním žurnalistům jako jsou Michael Jackson, Roger Protz a Charlie Papazian a dostalo se jim nejedné pocty v mnoha jejich článcích v časopisech i knihách.

Unionbirrai (svaz sládků), založený v roce 1998 byl přijat za člena EBCU (European Beer Consumers Union) pouhý rok po svém založení a svazový časopis nyní přináší spoustu zajímavostí a rad mnoha příznivcům homebrewingu (domácí vaření piva) a obdivovatelům pěnivého moku obecně. Italská asociace homebrewingu sice nemá tisíce členů jako její americký vzor, ale i tak pořádají každoročně několik soutěží a nutno podotknout, že jejich piva jsou pořád lepší a lepší.

vytisknout článek Vytisknout článek

Hodnocení článku

Pro hodnocení se nejprve přihlašte.

Celkem 0 komentářů Komentovat
Vyhledávání
 

Sociální sítě