úvod
homepage

Jak si (také) lze udržet hospodu vytisknout článek

Přidáno: 19. říjen 2005  •  Autor: Jiří Kaňa
průměrné hodnocení Hodnocení: 1,35 hodnotících Hodnotících: 23 počet zobrazení Zobrazeno: 8761x

Občas se dostane na přetřes údajné „uplácení“ hospodských pivovary. Někdy slýcháme i o statisícových částkách, které mají majitelé hospod dostávat od pivovarů za výhradní točení jejich piva. Domnívám se, že by vás mohlo zajímat, jakým elegantním způsobem



Myslí to s námi dobře...

Dostalo se mi do rukou několik smluv mezi pivovarem a hostinským, které konkrétně ošetřují podmínky finančního příspěvku pivovaru hostinskému. Jako člověka naprosto nezběhlého v dané oblasti mě zaujal způsob fungování celé záležitosti, tedy toho, za co majitel hospody oficiálně od pivovaru dostane nezanedbatelný peníz. Pokrok nezastavíte, a v rámci pokroku se občas mění i úzus zažitých termínů. Víte, jak se dnes říká točení určité značky piva? Reklama!

Nahlédněme do jedné ze smluv (zvýraznění J.K.):
”…
II.
Účel a předmět smlouvy
1. Smlouva byla mezi smluvními stranami uzavřena za účelem zvýšení prodeje značek piva objednatele, jakož i za účelem dosažení publicity obchodního jména objednatele.
2. Předmětem smlouvy je zajištění reklamy a propagace výrobků objednatele a obchodního jména objednatele v objektech níže uvedené provozovny.
... .
III.
Rozsah a způsob provedení díla
1. Zhotovitel zajistí provedení díla dle č. II této smlouvy následujícím způsobem:
a) prodejem, podáváním a prezentací sudového i lahvového piva značek objednatele dohodnutým způsobem a v požadované kvalitě.

…“

Následuje výčet toho, co jsme doposud chápali pod pojmem „reklama a propagace“, tedy ologované sklo, výčep, ubrusy, světelné poutače a podobně.

A jaká může být odměna za takovouhle „reklamu“? Záleží samozřejmě na intenzitě reklamního působení na okolí (tedy na výtoči) a také na délce „reklamního šotu“. Jakožto majitel hospody můžete dostat třeba docela rychlých 250 000 Kč za desetileté provozování reklamy a propagace v podobě prodaných (vlastně pozor, přesněji „odebraných“!) 800 hl piva ročně. Nebo také 300 000 Kč za 540 hl ročně po dobu devíti let, případně 100 000 Kč za 208 hl ročně po dobu necelých 4 let.

Částky jsou to (řekl bych) už docela atraktivní a v ceně piva se snad víceméně ztratí. V mnou uvedených konkrétních příkladech totiž pro pivovar zvyšují náklady v rozmezí od necelých 16 do 60 haléřů na půllitr, při minimálním plnění odběru ze strany hospody. Z rozptylu cen bych usuzoval, že se cena „reklamy“ nejspíš velmi rozumně odvíjí i podle atraktivity umístění podniku.

Takže pivovar si zaplatí za točení svého piva, majitel hospody dostane své peníze, host své pivo, tudíž spokojenost by měla být všeobecná. Jenže nemusí být. Pivovar teď díky šikovné investici několika desítek haléřů na půllitr piva tahá za delší konec provazu. Neboť hostinský se zavázal k minimálnímu odběru a při porušení závazku samozřejmě následuje sankce. Menší výtoč (tedy menší odběr, než smluvní) znamená porušení smlouvy, a následně tedy nutnost zaplatit pivovaru jakousi "pokutu".

Je-li hostinský rozumný a má-li představu, kolik vytočí, a je-li navíc dlouhodobě spokojený s dodavatelem a jeho pivem, jeví se být vše v pořádku. Zaváže se k určité výtoči osvědčeného piva a dostane peníze, které vždycky přijdou vhod. Problém může nastat, pokud má „zhotovitel“ trochu velké oči, případně nastanou jiné potíže, v jejichž důsledku je výtoč a prodej nižší, než smluvní odběr. Pak je potřeba vrátit pivovaru alikvotní podíl z již vyplacené částky. Nechuť k vyplacení sankce nepochybně roste s časem uplynulým od vyplacení odměny za „reklamu“. A nebo lze odebírat stále dojednané minimum a „nějak“ je prodat. Tady už vidím riziko pro zákazníky hospody. Další nepříjemností pro zákazníky je snížená možnost výběru. Pokud by třeba reklamou a „reklamou“ zmasírovaní konzumenti nakrásně stáli o nějakou přítoč, tak si ji minimálním odběrem vázaný hospodský jistě dvakrát rozmyslí. O úplné výměně čepovaného piva nemluvě.

Je docela dobře možné, že by se něco takového nemuselo líbit Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Ten nemívá pochopení pro „příliš exkluzivní“ smlouvy vázající hostinského k výtoči jen jedné značky a potírá a sankcionuje i tzv. skrytou výhradnost.

Uvedené příklady smluv (z r. 2001 - 2005) se týkaly společnosti Plzeňský Prazdroj. Nedělám si však iluze, že podobné kličky nezkoušejí i jiné pivovary. Pokud je zájem oboustranný – pivovar by rád exkluzivitu a hostinský uvítá každý příjem navíc – tak se nějaká cestička vždycky najde. Že při tom trpí a upadá pestrost pivního trhu? Prosímvás! To trápí jen pár blouznivců…

vytisknout článek Vytisknout článek

Hodnocení článku

Pro hodnocení se nejprve přihlašte.

Celkem 18 komentářů, poslední komentář: 03.04.2006 06:25 Komentovat
Neštřeme Prazdoj, on také nikoho nešetří... Tomáš Semrád03.04.2006 06:25
Nevidím jediný důvod proč by měl tady někdo Prazdroj v reakcích šetřit. Jistě,...
Pijem to co nám chutná Dandy22.11.2005 11:27
V našem místním skotačišti,si můžeme vybrat ze dvou druhů piva. PU 12" za 20 kč, a...
jednoduché počty !!! sep08.11.2005 21:28
Čeští hospodští si myslí , že jim počty jdou !!! tak počítejte se mnou : Gambrinus...
Jen aby se nezapomělo... Martin Borský24.10.2005 19:05
... připomínám, že v nedávné minulosti se Prazdroj zbavil pivovarů v Karlových Varech,...
Jak to bylo a je s ÚHOSem Míra20.10.2005 12:07
U ÚHOS to bylo takhle: I. 1. ÚHOS udělil Prazdroji a Radegastu za tyto smlouvy uvedenou...
UOHS Petr Sitař20.10.2005 08:59
Nedalo mi to a kouknul jsem se na stránky Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Dne 3....
úřad pro hopodářskou soutěž Radek20.10.2005 08:44
Neměly by tyto praktiky velkých pivovarů zajímat úřad pro hospodářskou soutěž? Když...
Co to meleš?! Jan Kocián19.10.2005 17:50
Fando, pivo není krev - a krev není pivo! Údaj o množství objemového alkoholu v pivech...
Vyhledávání
 

Kalendář pivních akcí

 
Po
Út
St
Čt
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Sociální sítě