úvod
homepage

Pivní babylon, aneb Inflace ocenění pro značky piv mate spotřebitele vytisknout článek

Přidáno: 22. prosinec 2004  •  Autor: Honza Kočka
průměrné hodnocení Hodnocení: 1 hodnotících Hodnotících: 6 počet zobrazení Zobrazeno: 5204x

Se zaujetím jsem si přečetl článek v posledním vydání týdeníku TÝDEN o udělování cen a ocenění pivovarům za vítězství v různých anketách a degustačních soutěžích. Se svolením uvedeného zdroje vám tento článek přinášíme. Doplněn je o vydření předsed

"Nejlepší", "nejoblíbenější", "nejchutnější", "nejpitější". Takovými přívlastky se honosí mnohá česká piva. Spotřebitel zajásá, mnohdy však netuší, co se za tituly odkazujícími na různé soutěže a ankety skrývá.

Čtvrtek 16. prosince, slavná pražská hospoda U Fleků. Kutálka hraje, časopis Pivní kurýr vyhlašuje pivo roku. Letos získává cenu dvanáctka Budvar. Je zde ale problém: různými oceněními se přece pyšní skoro každé české pivo. Tituly a ceny se valí z reklamy a etiket, používají se při prezentaci v zahraničí, kde podobné soutěže také existují.

Peníze, jenom peníze

V České republice v současnosti existují desítky akcí, při nichž se vyhlašuje cena typu pivo roku. Ochrannou značku má přitom již patnáct let registrovanou časopis Pivní kurýr, vedl o ni dokonce dva soudní spory. Předseda Českého svazu pivovarů a sladoven (ČSPS) Jan Veselý uvádí, že v zemi je zhruba jen sedm soutěží, které mohou spotřebiteli skutečně napovědět, u kterého piva se nespálí (viz rámeček).
V zásadě lze rozlišit dva typy soutěží: anketní a degustační. V první jde o jakéhosi pivního Zlatého slavíka, v druhé o chuťové buňky odborníků. Nejprestižnější degustační soutěží je České pivo, kterou garantuje Český svaz pivovarů a sladoven. "Máme velmi přísná pravidla. Vzorky piva se odebírají dvakrát, zhruba po třech měsících, degustuje je porota, jež neví, v které nádobce je které pivo. To ví pouze notář a dva pověření lidé. Nádobky musejí mít stejnou teplotu a jsou vymývány speciálním roztokem. Hodnotitelé musejí mít degustační zkoušky," vysvětluje Veselý.

Důvěřuj, ale...

Jiné soutěže jsou spolehlivé mnohem méně. Ne všechny z více než padesáti českých pivovarů totiž používají během bojů o "certifikát" čestné metody. Zřejmě nejelegantnějším způsobem, jak si vtisknout na etiketu "pečeť kvality", je uspořádat slavnosti piva ve městě, kde působí regionální pivovar. Stačí dát místním, kteří jsou na domácí značku zvyklí, do ruky hlasovací lístky. Později jen obeslat reklamní agentury s oznámením: "Jsme nejlepší."

Jiné triky používají pivovary při celostátních anketách. Pokud jsou hlasovací lístky otištěny v novinách, skupují vydání, pověření zaměstnanci poctivě vyplňují kupony a hlasují. Do časopisu Pivní kurýr, který organizuje cenu pivo roku, kdysi přišlo ze Šumperka zhruba pět set hlasovacích lístků. "Samozřejmě jsme je vyřadili," říká zástupce časopisu Richard Crha. Zřejmě nejhorší případ je, když se pivo honosí vyznamenáním od samozvané skupiny, která je uděluje pod heslem něco za něco. K tomuto postupu má podle některých informací blízko vedení Strany přátel piva, zbytku, jenž se nesloučil s ČSSD. Podle toho, kde je sládek při návštěvách pivovarů nejvíce pohostinný, je ocenění uděleno.

Soutěže, v nichž vítězí nepříliš dobré značky, shazují důvěryhodnost prověřených ocenění. "Pokud si někdo udělá ve svém rajonu pivní soutěž hodnocenou Pepíčkem Zímou nebo strécem Křópalem, prosím. Pokud k tomu nezneužívá uvedenou značku a uvede, podle jakých kritérií jsou piva hodnocená," říká Crha; právě kritéria totiž bývají bolavou stránkou řady regionálních pivních přeborů. Veselý je v jistém smyslu shovívavější. Každá soutěž či cena prodeji piva prospívá. "Jsme lobbisté, kteří bojují za české pivo. Jakékoliv zviditelnění je pro ně dobré," tvrdí.

Karel Vrána, Týden

Tak a je to tady.

Význam Sdružení přátel piva opět pomalu roste. Projevuje se to mimo jiné i tím, že máme více prostoru k medializaci a jsme častěji hosty diskuzních pořadů v rádiích i novinách. Také ostatní novináři nám věnují více času a píší o nás. Je zcela logické, že se vedle popisných a všeobecných informací objeví i zprávy, které některou naší činnost kritizují. Bohužel ruku v ruce s jistým druhem popularity jdou i pomluvy, ba přímo záměrná napadnutí našeho jména. Zcela nehorázným způsobem se tak stalo ve vydání společenského týdeníku Týden ( 20.12.2004 ), který v glose redaktora Karla Vrány o inflaci pivních cen, v jedné jediné větě věnované nám, seslal na naše sdružení tolik špíny, jako nikdo za celý rok. Dovolte mi nyní odcitovat:

"Zřejmě nejhorší případ je, když se pivo honosí vyznamenáním od samozvané skupiny, která je uděluje pod heslem něco za něco. K tomuto postupu má podle některých informací blízko vedení Strany přátel piva, zbytku, jenž se nesloučil s ČSSD. Podle toho, kde je sládek při návštěvách pivovarů nejvíce pohostinný, je ocenění uděleno."

"Samozvaný" redaktor pan Vrána se nenamáhá zjišťováním nějakých faktů, ale spokojí se s pouhým vágním a spekulativním informovaním o něčem, co někde slyšel nebo chtěl slyšet ( že by pomluvy konkurence ? ) a takto zcela všeobecně ( samozřejmě velmi vychytrale, protože formulace typu ....podle některých informací ... je téměř nenapadnutelná ) špiní naše jméno, resp.našeho předchůdce. Pan Vrána totiž neví ani to nejzákladnější, že Strana přátel piva již skoro osm let neexistuje, neboť se v roce 1997 přetransformovala z politické strany na občanské sdružení. Neochota zjistit si alespoň některé objektivní údaje o nás a naší činnosti je tak zcela zjevná. Koresponduje to i s tím, že zatímco ostatní pořadatelé některých podobných soutěží uvedených v článku měli dostatek prostoru na vyjádření svých názorů, názor náš či alespoň vyjádření nebylo asi žádoucí, neboť nás nikdo nekontaktoval.

Také pejorativní oslovení "samozvaná skupina" je jasným důkazem záměrného pošpinění našeho jména. Ocenění od SPP je jedním z nejstarších na "trhu" a je zajímavé, že samozvaní jsme tedy najednou až po třinácti letech...
Naše ocenění se také jistě nehodlá měřit např.s degustační soutěží České pivo apod. Má úplně jiná kritéria a vyjadřuje oblibu a kvalitu mezi našimi členy, kteří si troufám říct poznají dobré pivo od špatného a reprezentují jistou část spotřebitelů. Navíc pivovarníky vždy těší o něco víc ocenění z "lidu" než jen od sládků a jiných odborníků.

Systém "něco za něco" bohužel funguje převážně v novinářské branži ( v žádném případě netvrdím, že tak činí zrovna autor článku ) a nařčení nás z tohoto jednání je docela legrační. Ceny udílíme dle jasně daných, letos nových a zpřísněných pravidel s největším důrazem právě na hlasování všech našich členů a je tedy nemožné, aby pivovary "uplatily" celou naši členskou základnu. V rámci transparentnosti jsme navíc ( přestože jako občanské sdružení nemusíme ) řádně registrováni i na FÚ a z našeho účtu je možno všechny transakce ( a to vč.příspěvků některých pivovarů ) jasně vyčíst. ( Zájmem mne, coby předsedy SPP je samozřejmě to, aby naši činnost přispívaly všechny pivovary, ne pouze některé. Bohužel tomu zatím tak není. ) V každém případě je velmi snadno dokazatelné, že celá řada pivovarů které získali některé naše ocenění, nám nikdy nepřispěla ani korunou a naopak jsou pivovary, které přispívají a žádné ocenění nemají.

A jestliže má pan Vrána na mysli snad "pouhé" získávání si naší náklonosti přes štědrost sládků ( byť na to by pouze naši zástupci nestačili - viz výše ), nelze než říct, že tomu tak není a rozhodně nebude, minimálně dokud budu tomuto sdružení předsedat.

Některá nařčení samozřejmě dokázat nejdou, zvláště když jsou postavená pouze na "jakési nekonkrétní informaci". Stejně je tak nemůže dokázat pan redaktor. K pomluvě to ale "serióznímu tisku" stačí.

PS: Škoda také, že zástupce tohoto týdeníku nepřijel na naše předávání osobně, ( pozvánka do redakace samozřejmě byla odeslána ) a veřejně na naší tiskovce po předávání nevystoupil. Prostor by určitě dostal. Ale chápu, že je "statečnější" kritizovat z pohodlí své kanceláře, bez jakýchkoliv znalostí a objektivních informací z terénu.

Tomáš Erlich, předseda SPP.

vytisknout článek Vytisknout článek

Hodnocení článku

Pro hodnocení se nejprve přihlašte.

Celkem 0 komentářů Komentovat
Vyhledávání
 

Kalendář pivních akcí

 
Po
Út
St
Čt
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Sociální sítě