úvod
homepage

Kam kráčíš, české pivní sběratelství? (aneb nejen o neduzích, které tento obor trápí) – část III. vytisknout článek

Přidáno: 29. září 2008  •  Autor: malakin
průměrné hodnocení Hodnocení: 0 hodnotících Hodnotících: 0 počet zobrazení Zobrazeno: 4547x

A jak uzavřít stať o internetových aukcích? Snad trochou těch rad pro ty, kteří by zde chtěli nakupovat či prodávat.

pro prodejce:


Pokud chcete zvýšit šanci na prodej Vámi nabízeného předmětu, snažte se jej zařadit do správné kategorie. Pokud si nejste jisti, kam by to či ono mohlo spadat, nejdříve si vyhledejte podle klíčového slova, kde se dané předměty nejvíc nabízejí, a tomu se přizpůsobte.


Pokud už něco nabízíte a osloví Vás někdo s nabídkou na prodej mimo aukci, buďte obezřetní. Ne vše, co je veteš pro Vás, je veteš i pro ostatní. Na nabídky typu „chtěl bych to jako dárek pro toho a toho a aukce končí za tolik dní, ale já bych to potřeboval co nejdřív…“ raději nereagujte. Nebyli byste první ani poslední, kdo byl takto napálen.


Nemáte-li představu o ceně, kterou byste za předmět mohli chtít, hledejte a ptejte se. Můžete narazit na aukci, kde se nabízí totéž. Tomu se pak můžete přizpůsobit, tj. třeba nabídnout nižší cenu nebo to raději vůbec nenabízet. Mějte ovšem na paměti, že spousta prodejců je na tom stejně jako Vy a protože také nemají představu o ceně, tak nějakou navrhnou a čekají, zda se to prodá nebo ne.


Mít zajímavý předmět k úspěšnému prodeji mnohdy skutečně nestačí. Úspěšnost prodeje závisí také na tom, jak dostatečně předmět popíšete. Prohledávání tisíců aukcí s totožným označením „pivní tácek“ či „láhev“ je pouze pro otrlé. Většina to brzy vzdá, ať už z časových důvodů, tak z důvodu znechucení. Pokud můžete, u předmětů se vztahem k nějaké obci či městu uvádějte vždy okres. Někdy je to otrava, protože musíte často koukat do mapy, ale chcete-li najít potenciální kupce, musíte jim v hledání pomoci. Sběratelé se snaží nějak specializovat, protože vše se skutečně sbírat nedá. A jednou z možností specializace je sbírání všeho kolem svého bydliště či celého okresu. Jeden třeba sbírá Rakovnicko, druhý zase Šumpersko. A právě absence jména okresu v názvu či popisu aukce velmi stěžuje její nalezení. Na druhou stranu pokud se výše uvedeným neřídíte, usnadňujete práci těm, kteří těží z Vaší hlouposti. Je pak smutné, když se Vámi nabízený předmět objeví pár dní poté, co jste ho prodali za směšnou cenu překupníkovi, s lepším popisem znovu v aukci a prodá se za mnohem víc…


Názvy aukcí pište pokud možno v 1. pádě. Snadněji se vyhledávají.


Většina pivovarů z oblasti Sudet používala dvojjazyčné názvy, takže i suvenýry, které na první pohled vypadají jako německé či rakouské, mohou být ryze českými. Pro bližší informace o německých názvech českých pivovarů doporučuji návštěvu stránek http://www.pivety.com (sekce „Pivovary a jejich etikety“) nebo http://www.pivovary.info (sekce „Historie“), příp. přímo nákup pivovarské literatury, která se touto problematikou zabývá, tj. např. dnes již méně běžnější knihy od pánů Jánského či Kabáta, resp. novější a tudíž dostupnější knihy pana Likovského.


Množství současně nabízených předmětů má také svou hranici. Nejste sami, kdo přes internetové aukce prodává, a pokud nabízíte tisíc a více předmětů a navíc špatně popsaných, kupující tím od listování všemi Vašimi aukcemi jedině odrazujete.


Chcete-li prodat celou sbírku, prodávejte to jednotlivě, tj. po kusech. Je s tím sice víc práce, ale ta se většinou vyplatí. Za celek totiž nikdy nedostanete tolik jako za jednotlivé kusy. Pokud někomu chybí jeden kus ze sta, o ten jeden se klidně „popere“, ale než aby kupoval všechno, tak to radši ani zkoušet nebude. Sbírka nakonec skončí zase u někoho, kdo si dá tu práci a vystaví to po jednom kuse místo Vás.


I v případě objemnějších předmětů nabízejte zaslání poštou, třeba i na vícekrát. Ne každý je ochotný (nebo možná ani z různých důvodů nemůže – např. imobilní uživatelé, ti, kteří tráví většinu roku v zahraničí apod.) dojet za Vámi osobně.


Nabídnout možnost osobního převzetí také s prodejem napomůže. Někdo by chtěl od Vás např. něco v hodnotě 5 Kč, ale pokud by měl zaplatit i poštovné, už se mu to nevyplatí a raději to od Vás ani nekoupí. Sběratelé také vítají převzetí na některém ze sběratelských setkání. Jejich seznam naleznete na http://www.pivari-cr.cz Pokud na některou z těchto akcí dorazíte, je dobré to do popisu aukce doplnit.


Pokud nemáte dosud bankovní účet, zřiďte si jej. Zasílání peněz složenkou, v dopise či placením dobírky je krokem zpět. Potenciální zájemce to jedině odradí – tedy pokud nenabídnete nějaký skvost, v jehož konečné ceně se pár desetikorun navíc zcela jistě ztratí. I dnes již existuje mnoho bank, které po Vás nebudou chtít poplatky za příchozí platbu. Výhodné je také zřízení PayPay účtu (http://www.paypay.com).


Než začnete něco prodávat, popřemýšlejte také o vhodném načasování konce aukce. Brzké ranní či naopak noční hodiny, svátky, víkendy (PÁ až NE) apod. jsou na konec aukcí nevhodné. S tím souvisí i délka trvání aukce. Optimální je 7 až 10 dní, v období dovolených 3 týdny. Kratší doba vede k jedinému – aukce si všimne méně potenciálních kupců a pokud už vůbec daný předmět prodáte, většinou za nižší cenu, než za jakou by se to prodalo jindy.


Před započetím prodeje si také přečtěte obchodní podmínky, zejména pasáže o nabízení plagiátů a předčasném ukončení aukce. Vězte, že pokud zrušíte někomu příhoz, musíte uvést důvod. Pokud se Vám předmět např. rozbije či jinak poničí, měli byste být schopni to na požádání prokázat. Stačí např. fotka střepů. Pokud uvedete malicherný nebo přímo lživý důvod, počítejte s tím, že pravda dříve nebo později stejně vyjde najevo. Sběratelé jsou také jenom lidi a málokdo udrží jazyk za zuby…


pro kupující:


Jste-li začátečníci a nemáte představu o vzácnosti, a tím ani o cenách, nereagujte na první nabídku, na kterou narazíte. Proniknout do sběratelského světa chce svůj čas. A pokud budete spěchat, můžete velmi prodělat. Zkuste se ptát a hledat i jinde (např. na www.hledej-aukce.cz). Třeba narazíte na totéž na jiném aukčním serveru a za mnohem přívětivější cenu. Obchodníků s pivními suvenýry přibývá a je jen otázkou času, kdy se tentýž předmět objeví znovu v aukci. Mnozí při zjištění, že se něco prodalo za tolik a tolik, obvykle rychle zareagují, protože chtějí využít toho, dokud je o danou věc zájem.


Pokud chcete zvýšit Vaši šanci na zisk nějakého předmětu, nepřihazujte hned, jakmile na aukci narazíte, ale dejte si předmět třeba do sledování a přihoďte až teprve ke konci trvání aukce. Většina uživatelů totiž kouká nejprve na aukce, na nichž už je přihozeno, teprve později hledají i jinde. Vaším příhozem dáte ostatním signál k tomu, aby se na aukci také podívali a jedná-li se o zajímavější záležitost, Vaše šance na výhru za dobrou cenu je rázem ztížena. Vězte však, že ani příhoz v poslední minutě či několika sekundách před koncem aukce, Vám výhru nemusí zajistit. Na tutéž chvíli totiž čekají desítky dalších potenciálních zájemců…


Pokud přeci jen něco vyhrajete, zkuste se prodejce zeptat, zda nemá ještě něco dalšího, co by Vás mohlo zajímat. Třeba se ještě něco najde a Vy tak nebudete muset, až by to dal v budoucnu do aukce, platit znovu a znovu poštovné. Jediným mailem se dá ušetřit spousta peněz a mnohdy i času.


Jste-li znechuceni jednáním některého prodejce, stěžujte si. Ať už prostřednictvím kontaktního formuláře, tak pomocí „ověření aukce“. Většinou sice neuspějete, ani když máte důkazy, které svědčí proti prodejci – aukční servery totiž nemají dostatek odborníků, kteří by vzniklé situace mohli posuzovat – nicméně jakási šance tu je. Musí Vás být ovšem víc; jeden nikdy nezmůže tolik jako většina.


pro ostatní:


Pokud máte něco zajímavého k prodeji, zkuste posílit řady prodejců. Jistě se vám doma „válí“ spousta nepotřebností a možná právě ty by mohly někoho jiného potěšit. Sbírky patří sběratelům, do muzeí apod. Ne do popelnic či kontejnerů, jak bývá občas zvykem…

vytisknout článek Vytisknout článek

Hodnocení článku

Pro hodnocení se nejprve přihlašte.

Celkem 0 komentářů Komentovat
Vyhledávání
 

Kalendář pivních akcí

 
Po
Út
St
Čt
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Sociální sítě