úvod
homepage

Pivo z chladného severu vytisknout článek

Přidáno: 21. listopad 2002  •  Autor: Josef Albrecht
průměrné hodnocení Hodnocení: 2,48 hodnotících Hodnotících: 27 počet zobrazení Zobrazeno: 5378x

Pokud pivař pohlédne na finskou pivní mapu, zjistí, že na ní zdaleka není tak veselý pohled jako na oblasti ve střední a západní Evropě. Pivovarů je tady mnohem méně než například v České republice, Belgii nebo Německu.

Mezi značky, jež se ubránily konkurenci světových koncernů, patří například Karjala nebo Koff, který dokonce reprezentuje několik pivních druhů. Právě Karjala nabízí pivo, které se velmi blíží představám českého pivaře o tomto nápoji - má podobné vlastnosti jako většina tuzemských ležáků.

Nejstarší ze současných finských pivovarů založil v Helsinkách Rus Nikolaj Sinebričov, který začal kolem roku 1850 vyrábět spodně kvašené pivo. Přibližně padesát let prodává pivovar své produkty pod značkou Koff. Je možné ochutnat například velmi silný Koff Porter, jehož síla dosahuje více než sedmi procent objemových alkoholu. Koff nabízí ale také sérii i jiných pivních stylů - například druh pojmenovaný Cheers, který připomíná tradiční anglické Ale (pivo vyráběné relativně rychlým svrchním kvašením s výrazným ovocným akcentem - pozn. autora). Stejný majitel jako Koff vlastní také pivovar ve městě Pori, odkud pochází značka Karhu.

Kromě Sinebričových dědiců vaří ve Finsku pivo ještě dva velké podniky - Hartwall a Mallasjuoma. Společnost Hartwall se rozkročila po celé zemi - na východě vaří v provincii Karélie (značka Karjala), na západě v Kaarině nedaleko města Turku (značka Aura) a na severu v Laponsku (vlastní značka Lapin Kulta). Mallasjuoma, která vaří ve městech Lahti a Heinola, je známá svoji značkou Lahden.

K Finsku patří také jedna severská specialita, která přežila i mnohaleté období prohibice: finské Sahti. Jedná se o neobvyklý nápoj, který se stovky let vařil pouze podomácku. V posledních přibližně patnácti letech je možné Sahti pořídit i v obchodech nebo speciálních hospodách. Tento nápoj, pro jehož výrobu měl v každém statku svůj originální recept, je doslova kusem finské kultury a historie. Patří k jejich tradici, což mimo jiné dokládá i fakt, že se velmi často vaří v sauně, kde jej Finové často také pijí. Zřejmě nejsilnější tradici má tento nápoj, do kterého přidávají jeho výrobci mimo jiné i jalovcové kuličky, na severozápadě země, v oblasti Lammi.

Senzorické hodnocení piva Karjala : (Výzkumný Ústav piva a sladu)

Slovní hodnocení : Ve vůni byla nalezena jako cizí složka slabá připálená cizí vůně. V chuti byla spolu s připálenou nalezena i sladká. Říz i plnost odpovídají pivu českého typu. Hořkost má přijemně vysokou intenzitu ale mírně kratší, ale přesto příjemné doznívání. Tento vzorek piva odpovídá plně požadavkům na charakter piva českého typu. Výjimkou je pouze slabá připálená cizí vůně a chuť.

Celkové hodnocení senzorické kvality: 5,5
Podobnost k českému pivu: *****

Poznámka:
Celkové hodnocení senzorické kvality je charakterizováno známkou 1 - 9

 
1 - 2   mimořádně dobrý bez vady
3 - 4   nadprůměrný s drobnými nedostatky
5       průměrný vzorek bez vážných závad
6 - 7   podprůměrné - závady mění charakter piva
8 - 9   velmi špatné až nepitelné, vady znehodnocují pivo

Podobnost k českému pivu

*****   pivo splňuje veškeré požadavky na pivo českého typu
****    pivo má charakter českého typu piva s drobnými nedostatky
***     pivo je charakterově odlišné od českého typu piva
**      pivo má vážné nedostatky vzhledem k českému typu piva
*       pivo nesplňuje základní požadavky na pivo českého typu
  
Fotografie jsou ze soutěže Tiscali/Svět Piva
vytisknout článek Vytisknout článek

Hodnocení článku

Pro hodnocení se nejprve přihlašte.

Celkem 1 komentář, poslední komentář: 05.01.2007 14:38 Komentovat
Lapin Kulta, Karjala alebo KArhu v PRAHE matej jacina05.01.2007 14:38
Dobrý den, chcel by som sa opýtat ci sa dá kúpit fínske pivo niekde v Prahe. dakujem...
Vyhledávání
 

Kalendář pivních akcí

 
Po
Út
St
Čt
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Sociální sítě