úvod
homepage

Naše pivovary proti alkoholismu mladistvých i řízení pod vlivem alkoholu vytisknout článek

Přidáno: 3. leden 2007  •  Autor: Josef Vacl
průměrné hodnocení Hodnocení: 1 hodnotících Hodnotících: 1 počet zobrazení Zobrazeno: 5251x

České pivovary sdružené v Českém svazu pivovarů a sladoven připravily a prostřednictvím své pracovní skupiny Iniciativa zodpovědných pivovarů realizovaly dva projekty zaměřené na problematiku alkoholu za volantem a zabránění konzumaci alkoholu mladistvými

Filozofie první z nich, preventivní kampaně DOMLUVME SE zaměřené na mladé lidi (17–35 let), je založena na statutu tzv. domluveného řidiče, který na sebe dobrovolně vezme roli abstinujícího, aby zajistil odvoz svým přátelům. Cílem kampaně bylo zatraktivnit pozici „domluveného“ řidiče tak, aby byla pro mladé lidi přijatelná a vyhledávaná. Kampaň byla realizována v rámci celoevropského projektu „Euro-Bob“ – „Designated Driver“ a je výsledkem dlouhodobé spolupráce oddělení Ministerstva dopravy BESIP a jeho oficiálních partnerů – ČSPS a Fóra PSR.

Druhý projekt „Přibrzdi, nezletilým nenaléváme“ se věnuje problematice požívání alkoholu mladistvými a je určen majitelům a provozovatelům restaurací. Hlavním cílem je poskytnout jim dostatek informací, aby se lépe orientovali v současné legislativě a uměli včas a správně reagovat, pokud se dostanou do situace, kdy po nich mladistvý vyžaduje podání či prodej alkoholického nápoje. Projekt, který je výsledkem spolupráce pivovarníků a profesní organizace HO. RE. KA, má několik částí. FAQ < 18 je přehledný souhrn současné legislativy, která se týká konzumace alkoholu mladistvými, a je zpracován v podobě FAQ – často kladených otázek a odpovědí. Obsah tvoří odpovědi na otázky, jak se zachovat v případě, že majitele restaurace požádá o alkohol osoba mladší 18 let, jestli mají majitelé podniků právo požadovat po hostech občanský průkaz apod. Součástí projektu je i oboustranná samolepka s textem „Přibrzdi, nezletilým nenaléváme“, kterou si majitelé mohou umístit na vstupní dveře či do prostoru provozovny. Aby veškeré informace správně doputovaly k cílové skupině, jednotlivé pivovary zařadily tuto tematiku na program seminářů a akcí, které pořádají pro své klienty.

„Pivovarníci si uvědomují rizika spojená s konzumací alkoholu, a proto konkrétními akcemi bojují za to, aby mladistvým nebyl alkohol v jakékoli podobě nejen nabízen, ale aby si rizika požívání alkoholu sami uvědomovali; zároveň to platí o neslučitelnosti alkoholu a řízení vozidel, jehož výskyt je u mladých lidí ještě rizikovější,“ uvedl Ing. František Krakeš, předseda Českého svazu pivovarů a sladoven. „Proto jsme realizovali s partnery akce, které na možné problémy upozorňují, ale především jsou uskutečněny takovými formami, kterým mladí rozumějí a věří,“ dodal František Krakeš.

Kampaně uskutečněné letos navazovaly na akce z let 2003–2005. Konaly se v místech, kde bylo soustředění mladých lidí největší, jako např. během letních festivalů Summer of Love v Pardubicích a Love Planet v Praze. Pro návštěvníky bylo připraveno několik interaktivních tematických atrakcí, které přitažlivou a nenásilnou formou přiblížily mladým účastníkům festivalů rizika spojená s užíváním alkoholu a dalších psychotropních látek za volantem. Například simulátor nárazu, počítačové hry, ukázky první pomoci, poradenství o rizicích konzumace alkoholu, hudební produkce atd. Na letní festivaly navázal podzimní seriál 23 preventivních akcí v Libereckém kraji. Každý návštěvník vytipovaných akcí měl možnost ověřit si svoji aktuální „hladinku“ alkoholu. Pokud byla naměřená hodnota nulová, hostesky takového řidiče odměnily lahví nealkoholického piva a tričkem. Vše doprovázely rozhovory na dané téma s předními českými hudebníky jako Chinaski, Divokej Bill, Kabát apod. Vrcholem kampaně „Domluvme se 2006“ byla bezpochyby nahrávka písně Dávej bacha a následné natočení hudebního klipu. Během měsíce října si klip z internetu stáhlo více než 73 000 uživatelů. Videoklip se propracoval i do většiny tuzemských hitparád, na Slovensku boduje v hitparádách televizí Markíza a Joj.

Cílem zmíněných aktivit je zabránit konzumaci alkoholu nezletilými a obecně usilovat o umírněnou a odpovědnou konzumaci alkoholu. Tohoto cíle lze dosáhnout pouze prostřednictvím otevřeného dialogu s veřejností.

vytisknout článek Vytisknout článek

Hodnocení článku

Pro hodnocení se nejprve přihlašte.

Celkem 3 komentáře, poslední komentář: 30.08.2007 09:27 Komentovat
"alkohol mladistvým nenaléváme" Tomáš Semrád30.08.2007 09:27
No jestli součástí kampaní za umírněné pití alkoholických nápojů jsou i členové...
Franto : Ovšem, Petr Pavlas04.01.2007 15:07
to by mohlo skutečně zabrat a novináři a reportéři Novy by přišli o jedno ze stálých...
Špatný zákon!!! Franta04.01.2007 11:36
Vážení, četl jsem si příspěvek o boji proti alkoholismu. Nemám proti němu nic, ale...
Vyhledávání
 

Kalendář pivních akcí

 
Po
Út
St
Čt
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Sociální sítě