úvod
homepage

Ulevit či neulevit? vytisknout článek

Přidáno: 30. květen 2007  •  Autor: Honza Kočka
průměrné hodnocení Hodnocení: 2,5 hodnotících Hodnotících: 2 počet zobrazení Zobrazeno: 7583x

Jak je všeobecně známo, za vším jsou peníze. Jde o ně i v současné době, kdy malé české pivovary vyrazily do Bruselu si stěžovat na chování dominantního výrobce piva, respektive na pobídku, které se mu u našeho ministerstva dostala.Aktu

Protože se nám nedostalo od Svazu malých pivovarů oficiálního stanoviska, musíme vzít za vděk informacemi, které jste si mohli přečíst na serveru idnes.cz. Zde se článek dostal až na úplně nejvyšší místo na první straně, které se většinou rezervuje informacím o demisích vlád nebo přírodních katastrofách. Článek probírá kauzu ze všech stran, prostor k vyjádření dostali jak pan Fusek, prezident Českého svazu malých nezávislých pivovarů, tak i ministr průmyslu a obchodu Urban, který danou záležitost povolil.

Dovolím si citovat z daného článku...Malé české pivovary spouštějí tažení proti státu. Nelíbí se jim totiž podpora Plzeňského Prazdroje, o které loni v červenci rozhodl ministr Milan Urban. Peníze, které jsou určeny na podporu vývozu, fakticky jen pomáhají expanzi Prazdroje na domácím trhu, tvrdí pivovary.
Urban ale říká, že v podstatě neměl na výběr. Podmínky pro udělení pobídek stanovuje zákon, a pokud je firma splní, je v podstatě nároková, tvrdí bývalý ministr.

Ministerstvo průmyslu a obchodu ale zdůrazňuje, že pivovar nedostal žádné hotové peníze, ale pouze možnost čerpat případnou slevu na dani. Během deseti let by mohla dosáhnout 688 milionů korun...Celý článek pak najdete ZDE.

Protože názor jedné strany známe, rozhodli jsme se zde publikovat i názor strany druhé, tedy pivovaru Plzeňský Prazdroj, jehož znění jsme dnes obdrželi emailem:

Vyjádření Plzeňského Prazdroje k informacím některých malých a středních pivovarů

Plzeň, 29. 5. 2007- Plzeňský Prazdroj se důrazně ohrazuje proti řadě neúplných, zavádějících i fakticky nepřesných informací, které dnes v souvislosti s Plzeňským Prazdrojem (PPAS) prezentovali zástupci některých malých a středních pivovarů.

Vyvrácení nepravdy číslo 1: PPAS nezískal žádnou státní dotaci. Tedy žádné peníze. Investiční pobídka znamená možnost uplatnit v budoucnosti slevu na dani z příjmů, která je podmíněna vlastní investicí firmy za 1,5 mld. Kč a zároveň vytvářením dostatečného zisku. Nic nedostáváme zadarmo, na slevu si teprve musíme vydělat exportováním českého piva. Při posuzování výše investiční pobídky ve výši cca 688 miliónů během budoucích 10 let, je dobré si uvědomit, že jen za loňský rok odvedl PPAS do státního rozpočtu 4,7 mld. Kč.

Vyvrácení nepravdy číslo 2: Ano, český pivní trh je nasycený, a uvědomujeme si, že jediná cesta k zásadnímu růstu českého pivovarství je vývoz. Hlavním cílem investice 1,5 mld. Kč bylo proto posílení exportu značek PPAS (rozšíření výrobních kapacit a posílení chuťové stability) v čele s pivem Pilsner Urquell. Exportní balení přitom tvoří nadpoloviční podíl produkce nové stáčírny. Tento podíl bude v souvislosti s rostoucím exportem nadále stoupat. Zároveň PPAS propaguje nepřímo české pivo ve světě. Investicemi do marketingu značky Pilsner Urquell, formou vzdělávacích programů. Ročně vysílá PPAS do světa 130 miliónů lahví a plechovek piva s výrazným uvedením českého původu. To vše bezpochyby pomáhá i dalším českým pivovarům k navyšování exportu. Vysokou prodejní cenou prémiové značky Pilsner Urquell na náročných trzích otevírá pro ostatní české dovozce i zajímavý cenový prostor.(viz níže).

Co na tiskové konferenci malých a středních pivovarů nezaznělo
O záměru a důvodech PPAS požádat o investiční pobídku informovali zástupci PPAS na zasedání Českého svazu pivovarů a sladoven na podzim loňského roku. Od té chvíle nešlo o žádné tajemství.

Pivovary a následné novinové články informují v posledním roce o rostoucím podílu exportu na výstavu malých a středních pivovarů (u některých až 80 %!!!). Podíly velkých výrobců na českém trhu se příliš nemění, nejvíce rostoucími pivovary jsou menší výrobci piva (dle informací z tisku a od představitelů ČSPS). Tyto pivovary tedy zdaleka „nebojují o přežití“, jak to tvrdí Jiří Fusek.

Například: „Vedle ustáleného trhu tradičních průmyslových pivovarů roste počet malých, jichž je na šedesát. Už nemají problém přežít, a to především díky tomu, že se orientují na export. Některé z nich, jako Pivovar Lobkowicz nebo Jihlava, vyvážejí až osmdesát procent celkového výstavu do ciziny.“ (Lidové noviny, 15.3.2007)

Dále namátkou některé titulky:
- Malým pivovarům se daří (MF Dnes 24.3.2007)
- České pivo nadmíru chutná, pivovary rekordně vydělávají (iDNES 14.3.2007)
- Výstav malých pivovarů za pět let stoupl zhruba o pětinu (aktuálně.cz, 23.1.2007)
- Růst výroby piva v malých pivovarech táhne export (iDNES 22.1.2007)
- Pivovar Nová Paka loni opět vyvezl téměř polovinu výstavu (ČTK 23.2.2007)
- Pivovar v Černé Hoře začne vyvážet své pivo na čínský trh (ČTK 26.4.2007)
- Pivovar Litovel očekává růst exportu, nově bude vyvážet do Irska (ČTK 15.2.2007)
- Žatecké pivo zaznamenalo meziroční pětiprocentní nárůst (iHNED 6.2.2007)

Malé a střední pivovary vnímáme jako obohacení rozmanitosti českého trhu i české pivní kultury, kterou doma i ve světě propagujeme.

Plzeňský Prazdroj chce využít možností, které nabízí současná právní úprava. Učinil tak zcela transparentně a hodlá vyhovět všem náročným podmínkám, které stát vůči PPAS které český stát uplatňuje. V konečném důsledku může růst exportu značek PPAS znamenat zisk pro všechny strany. I pro malé pivovary, třebaže si to v tuto chvíli nechtějí připustit.

-----------------------------------------------------------

A jaký je názor vás, našich čtenářů? Domníváte se, že Prazdroj se choval neeticky? Nebo že ministr Urban neměl potvrdit výhody firmě, která je sice na trhu dominantní, ale která splňuje podmínky udělení těchto výhod? Nebo je to podle vás jen bublina, která za chvíli splaskne? Mají malé pivovary šanci případně v Bruselu uspět? Měl by ministr vzít svojí pobídku zpět?

Vážené čtenářstvo, těšíme na vaše názory.

PS: jen malou poznámku na závěr. Vulgarismy, osobní napadání či jiné nepřístojnosti budou mazány:).

Aktualizováno: dnes jsme obdrželi reakci pana Slaného, který mediálně zastupuje stěžující si pivovary, na včera zveřejněnou tiskovou zprávu Plzeňského Prazdroje. Komentáře jsou vepsány do zmíněné tiskové zprávy červeně.
Link:reakce na vyjádření Prazdroje.doc

vytisknout článek Vytisknout článek

Hodnocení článku

Pro hodnocení se nejprve přihlašte.

Celkem 21 komentářů, poslední komentář: 11.06.2007 12:36 Komentovat
NOOOO Zbyněk Holan11.06.2007 12:36
...to bylo pocitové bez racionálního základu z mé strany... ...nemohu relevantně...
Nadrzovani? honza09.06.2007 19:59
Mohl bych tedy zeptat v cem plzni nadrzuju? A z jakeho duvodu zase?
No jo... Zbyněk Holan09.06.2007 18:56
...honza zase nadržuje Plzni...
zákon? Colega04.06.2007 18:13
Je očividně závadný, když podporuje jen ty, co podporovat nepotřebují.
18 Jiří Kaňa02.06.2007 11:07
Pokud vím, tak by za tím měl být přinejmenším "malý svaz" + DU + PMS.
pivovary... Martin Štros01.06.2007 00:01
No ten seznam by mě taky zajímal!!! Údajně je tam podepsána Drinks Union a skupina...
18 pivovaru honza31.05.2007 19:10
V nekolika clancich se pise o tom, ze si melo hromadne stezovat 18 pivovaru. Ale nikde jsem...
PPAS a místa výroby Roman Holoubek31.05.2007 10:23
Jirko, pokud to od Vás není provokace, tak vězte, že: Dle mých informací (v některých...
Vyhledávání
 

Kalendář pivních akcí

 
Po
Út
St
Čt
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Sociální sítě