úvod
homepage

Na kus řeči se strakonickým sládkem a ředitelem (závěr) vytisknout článek

Přidáno: 8. červen 2006  •  Autor: Tomáš Semrád
průměrné hodnocení Hodnocení: 1,62 hodnotících Hodnotících: 13 počet zobrazení Zobrazeno: 3717x

Povídání se strakonickými pivovarníky pokračuje. Nad dobrým pivem to jde samo, není se čemu divit, témat je stále dost. Dnes nabízím dokončení toho co jsme již minule započali. Třeba…

…co se týká poměru mezi lahvovým a sudovým pivem, tedy ukazatele pro malý pivovar hodně důležitého, ten je v současnosti „padesát na padesát“, respektive se nepatrně začíná zvyšovat ve prospěch sudů, což je vždycky dobrá zpráva. Zvlášť s ohledem na nedávnou minulost, kdy lahve byly ve výrazné převaze (cca 70 %).

Největší podíl z vyráběných značek připadá na desítku, cca 55 %, ležáky tvoří 40 %, zbytek doplňují lehké pivo Silver, nealko a specialita Pivní šamp. Ten je vyráběn ve spolupráci s pražským Pivovarským domem v Ječné, kde ho lze i zakoupit. Pokud se úspěšně zavedou třetinky, pak se reálně zvažuje varianta stáčet ho právě do nich. V jejich případě existuje předpoklad většího odbytu. Pamatujete si ještě na ženšenové pivo? Ve výhledu je možnost znovuobnovit jeho výrobu. I ono by mělo být plněno do „malých“ obalů. Doufám, že se tak stane, to jsem chtěl vždy ochutnat…

A nyní příznivá zpráva pro všechny vyznavače strakonických piv. Jejich cena by se dle slov ředitele s největší pravděpodobností pro letošní rok upravovat neměla. Naopak pivovar chystá monitoring svých hospod a to z důvodu, aby hostinští v honbě za svým ziskem svévolně a bezdůvodně cenu nezvedali s odkazem, že impuls vyšel z pivovaru.

Hodně diskutovaným problémem, přetřásaným ve všech sdělovacích prostředcích a rovněž i na našem webu, bylo téma zavedení nových typů lahví velkými pivovary. Jak se na tuto choulostivou záležitost dívají u Otavy? Zatím je to nechává v klidu. Ohroženi se necítí, jelikož lahvové pivo do nadnárodních řetězců ve velkém nedodávají. K větším odběratelům patří pouze strakonická Billa, Delvita a Kaufland, v rámci Prácheňska pak Jednota. Pokud by ze strany strakonického pivovaru existovala mnohem větší orientace na velkořetězce než je, pak by to problém být mohl, jak připustil vrchní sládek...Na tomto příkladu je evidentní, že někdy s méně se dá vyzískat více a pro malý pivovar je prioritou orientace na jiný segment trhu.

Všechna strakonická piva balená v lahvích vypadají díky aluminiovým etiketám a na krčku umístěným šátečkům exkluzivně. O tom, že by některé etikety měly na léto stejně jako loni termografiku (při správné teplotě se na nich objeví nápis „Ze sedmého schodu“ a každý konzument tak má možnost kontrolovat si, zda má to svoje strakonické dobře vychlazené a tudíž v té nejlepší chuti) zatím nebylo rozhodnuto. Sice efektní, ale taky dost drahé.

Na Podskalí jsou rádi za každého zákazníka. Proto dle slov pana ředitele zcela vážně uvažují o pořádání pravidelných exkurzí a školení (na téma jak se dobře starat a ošetřovat pivo) pro hostinské, kteří čepují jejich piva. Pivovar jim tímto chce dát najevo, že si jich váží a oni by měli mít zase pocit, že je o ně dobře postaráno i po odborné stránce. V podstatě by mělo jít o tzv. „pivní symbiózu“. Vztah mezi oběma stranami by tímto měl získat na větší intenzitě a sepětí a partneři z toho mají oboustranný prospěch. Něco podobného už dobře funguje např. u humpoleckého Bernarda nebo skupiny Drinks Union (v jejich případě se to jmenuje Pivovarská univerzita).

I když je pivovar dokonale vybaven, neustále musí čelit velkému tlaku ostatních výrobců, ať už velkých nebo okolních (o nich už řeč byla) menších. Je tak neustále nucen „do sebe investovat“. Před hlavní sezónou budou investice směřovat např. do nové myčky lahví, s tím souvisí i nové dopravníkové pásy na lahvárně, dále se počítá se zavedením již zmíněných třetinkových skleněných obalů včetně úpravy lepičky etiket na ně, v plánu je i nová stanice na dusík (viz proces filtrace) a zavedení elektronického hlídání teploty na spilce.

Současná vlastnická struktura by neměla doznat změn po dobu 5 let. Hospodářské výsledky pivovaru jsou dlouhodobě i přes nedávnou změnu vlastníků stabilní. Loni bylo dosaženo hrubého zisku ve výši 10 milionů korun. Dobrý základ do budoucna.

To nejpodstatnější na závěr. Dudák se stane obchodní značkou pivovaru, Nektar bude „pouze“ druhem výrobku. Tímto bude definitivně uzavřena neustálá diskuse ohledně názvu pivovaru. Nerozlučná dvojčata se tak po dlouhé době naoko rozdělí, avšak jejich cíl zůstává stejný. Přinášet radost a požitek všem pivařům, jedno zda jsou ve Strakonicích, Brně nebo jak tady doufají a já jim to přeji za kanálem La Manche. Za oběma se totiž skrývá opravdová kvalita…A ta se cení všude.

P.S. Strakonická piva piji pravidelně už nějaký ten pátek. V podstatě šest let. Konečně mohu říct, že jsem viděl na vlastní oči, jak se ten můj oblíbený pivní „nektárek“ vaří. Závidím všem pivovarským, kteří si to mohou užívat každý den. Asi jsem se minul profesí…Za jedno dopoledne jsem vstřebal do sebe spoustu interesantních zážitků a vjemů a ocitnul se na vrcholu pivního blaha. Určitě to bude chtít brzy repete, abych si to vše zopakoval a dokonale vychutnal. Opakování je přeci matka moudrosti….

Nerozlučná dvojko, Nektare a Dudáku jste opravdu skvělí. Díky za ně, pane Vondřičko!!

vytisknout článek Vytisknout článek

Hodnocení článku

Pro hodnocení se nejprve přihlašte.

Celkem 3 komentáře, poslední komentář: 11.07.2006 13:39 Komentovat
to:Colega zdenek11.07.2006 13:39
sortiment Dudáka je k dostani v Ceskem Brode, je to z Pardubic sice z ruky ale zase bliz nez do...
Poděkování Radko Pondělíček10.06.2006 19:27
Děkuji autorovi za moc hezké a poutavé články o strakonickém pivovaru. Bylo mi jako kdybych...
. Colega09.06.2006 12:55
Převaha sudů a orientace na spotřebu kolem komína sou sice pěkný věci, ale kdyby byla...
Vyhledávání
 

Kalendář pivních akcí

 
Po
Út
St
Čt
So
Ne
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Sociální sítě